עזרה לכאב אינטימי

תסמונת כאב אגן כרוני (CPP) תוקפת אחת מתוך שבע נשים והיא נודעת לשמצה בשל הקושי למצוא מרפא. טיפולים חדשים מביאים עמם תקווה – והקלה אמיתית.
פעמים רבות, גם לאחר התייעצויות רפואיות מקיפות, אין מוצאים לא את גורם לבעיה ולא טיפול מסייע יעיל. משמעות הדבר, עבור 15% מכלל הנשים שסובלות מתסמונת זו היא שלא ניתן להניח שום דבר כמובן מאליו: פעולות שגרתיות, כולל הליכה, ישיבה, יחסי מין, הליכה לשירותים, יתכן שאפילו לבישת זוג מכנסי הג'ינס האהוב וההדוק, גורמות לעתים קרובות לכאב ולחץ-יתר בכל האזור.
ידוע כיום שתסמונת כאב האגן הכרוני נובעת לעתים נדירות מבעיה אחת בלבד. רוב הנשים סובלות משני מצבים או יותר, שכל אחד מהם תורם לכלל אי-הנוחות שלהן. טיפול רק בגורם אחד מביניהם, לא יביא לשיפור משמעותי.
על מנת להשיג הקלה, חיוני שהמטופלת תזהה את המרכיבים היותר שכיחים של התסמונת, אותם הבדלים דקים שאפילו רופאים נוטים לפספס, וכיצד המצבים השונים פועלים זה על זה ומחמירים את התסמינים.

ישנן חמש הפרעות שכיחות:

1. אנדומטריוזיס
רקמות של רירית הרחם נודדות לאזורים שונים באגן, ושם הן גדלות כמו רירית רחם רגילה, ונושרות בכל חודש במקביל לדימום הווסתי. בניגוד לדימום הרגיל שמוצא את דרכו מהרחם החוצה, כאן הדימום נשאר בחלל סגור וגורם להתפתחות תהליך דלקתי ולכאבי אגן. סימני גילוי התכווצויות חזקות שחופפות לעתים קרובות עם המחזור החודשי, ושמקרינות כאב על הגב התחתון ועל הרגלים. פולשנית איך מאבחנים לפרוסקופיה (ניתוח במינימום פולשנות) שמיועדת לביצוע ביופסיות (הסרת דגימות רקמה לצורך בדיקה תחת מיקרוסקופ). טיפולים התרופות המובילות הן קבוצת תרופות נוגדות-דלקת לא-סטרואידיות, כגון איבופרופן ונפרוקסן סודיום, ביחד עם גלולות למניעת הריון והורמונים נוספים שפועלים לכיווץ רקמת רירית הרחם. רופאך עשוי להמליץ על ניתוח במינימום פולשנות לצורך הסרת גושי רירית רחם, או במקרים חמורים יותר – על כריתת רחם.

2. דלקת בין-רקמתית של שלפוחית השתן
מחלה זו כרוכה באי-נוחות חוזרת ונשנית בשלפוחית השתן, ויתכן שהיא נגרמת על ידי התפרקות רירן (מוצין), כלומר, תאים על פני השטח של השלפוחית שמגנים עליה מפני חומציות. סימני גילוי נשים אומרות שההרגשה היא כמו כאבי דלקת שלפוחית שתן החמורה ביותר שאי-פעם נחוותה, שכרוכה בכאבי צריבה או דקירות בכל פעם שהשלפוחית מלאה ובעת מתן שתן, פעולה שחלקן נאלצות לעשות בתדירות של 60 ביום ובלילה. איך מאבחנים על ידי שלילת מצבים אחרים שעלולים לגרום לאותם תסמינים. רופאך יערוך לך בדיקת שתן לאיתור חיידקים כדי לשלול דלקת בדרכי השתן, והוא יבדוק את שלפוחית השתן והשופכנים באמצעות מכשיר דק, אופטי, המכונה ציסטוסקופ; יתכן שיהיה צורך לבצע דגימת רקמה לדופן השלפוחית כדי להוציא מכלל אפשרות מחלת סרטן. טיפולים הטיפול הראשון בעבר היה תרופה לנטילה דרך הפה שפותחה כנגד דלקות בשלפוחית ושיוצרת ציפוי של דופן השלפוחית. חסרונה הוא שלעתים יעילותה המרבית נקנית רק לאחר ששה עד שמונה חודשים של שימוש. רופאים משיגים הצלחה מסוימת גם בעזרת תרופות אנטי-היסטמיניות, לצד מגוון של תרופות נוגדות-דיכאון טריציקליות (המשמשות בשל תכונתן לשכך-כאב), תרופות נוגדות-פרכוסים (נרשמות יותר ויותר עבור כאב שאינו מגיב לתרופות המקובלות), ותרופות אחרות שמוחדרות בעירוי ישיר לשלפוחית השתן.

3. שיגרון שרירי רצפת האגן
בעיות רבות, פיזיות (כגון, לידה קשה) ורגשיות, עלולות ליצור מתח כרוני בשרירי רצפת האגן שתומכים באברי האגן. סימני גילוי תחושת כובד או כאב; צריבה, גירוד, וכאב בנרתיק או בשופכה (הצינור שמנקז את השתן משלפוחית השתן אל מחוץ לגוף). איך מאבחנים בדיקה גופנית על ידי רופא בעל ניסיון בכאבי אגן. טיפולים פיזיותרפיה של רצפת אגן הירכיים היא הטיפול היעיל ביותר: תלמדי איך לייצב את האגן שלך ולבצע שגרת תרגילי חיזוק ומתיחות שעוזרים למנוע התכווצות שרירי רצפת האגן. זריקות בוטוקס עשויות למנוע התכווצויות על ידי הרפיה זמנית של השרירים. הזרקה של חומר מאלחש (לידוקאין) ישירות לנקודות מעוררות הכאב, מפיגה כאב אצל חלק מהנשים.

4. תסמונת גודש אגני
דליות (ורידים נפוחים) באגן הירכיים גורמות לכאב. בדומה לדליות ברגליים, שסתומי הוורידים נחלשים ואינם נסגרים כראוי, וכך מצטבר דם, וגורם לתחושת לחץ מכאיב. סימני גילוי נשים מתלוננות על כאב הולם עמום באגן, ומתארות לעתים קרובות הרגשה "כבדה". בבוקר הכאב נעלם או שמופיע כאב קל בלבד, אך הוא הולך ומתחזק לאורך היום. הכאב נחלש כשאת נחה או מחממת את האזור. איך מאבחנים בדיקת הדמיה מיוחדת שמכונה וֶנוגרם מאפשרת לרופאך למדוד את גודל הווריד הלא תקין ואת קצב זרימת הדם דרכו. טיפולים לעתים קרובות, הרופאים מנסים תחילה את ההורמון פרוגסטין, שמחקרים הראו את יעילותו להפחית כאב ולכווץ ורידים. אם תרופה זו אינה מביאה להקלה המצופה, קיימת פרוצדורה שמכונה אֶמבוליזציה, שמיועדת לחסימת הוורידים הלקויים, בעלת הצלחה מוכחת להביא לשיפור אצל 70 אחוז מהפציינטיות. במידה שהאישה סיימה את שלב הלידות, ניתן לבצע כריתת רחם הכוללת את השחלות, החצוצרות, והווריד הפגום, ושמוכרת כטיפול היעיל ביותר בבעיה.

5. וולוודיניה (כאב בפות)
וולוודיניה פירושה "כאב כרוני בפות", שמתואר לרוב כתחושת צריבה עזה. על אף שהסיבות לתסמונת אינן ידועות, מומחים משערים שדלקות פטרייתיות קודמות עלולות להגביר אצל חלק מהנשים את הרגישות לפתח את ההפרעה. אפשרות נוספת: נזק עצבי שעלול להיגרם על ידי שלל סיבות, החל מרכיבה על סוסים ועד ללידה. 75 אחוז מהנשים עם וולוודיניה, סובלות בנוסף לכך גם מווסטיבוליטיס – כאב בפתח הנרתיק. סימני גילוי תחושת צריבה או עקצוץ בפות שמטרידה באופן מתמיד או לסירוגין, ושעשויה להתפשט לאחוריים ולירכיים העליונות. תחושה זו עשויה להתעורר בעקבות פעולות שגרתיות כגון, החדרת טמפון, ישיבה, או לבישת מכנסי ג'ינס. 80 אחוז מהנשים שסובלות מהפרעה זו, חוות כאבים במהלך קיום יחסי מין. איך מאבחנים בדיקת "מקלון צמר גפן" שבאמצעותו הרופא נוגע בכל אזור הפות כדי לגלות כאב, עוזרת לאבחן וסטיבוליטיס. לא קיימת בדיקה ספציפית להפרעת הוולוודיניה; הרופאים מסתמכים על בדיקה מקיפה, ההיסטוריה הבריאותית שלך, ובדיקות אחרות שנועדות לשלול גורמים אחרים. טיפולים התרופות הראשיות כוללות נוגדי-פרכוסים, נוגדי-דיכאון ואלחוש מקומי באמצעות לידוקאין. לפי דיווחה של ד"ר כריסטין ויזלי, ראש האגודה הלאומית לוולוודיניה, יש מומחים שמשלבים את כל התרופות האלה בתרכובת ייחודית לשימוש ישיר על הרקמה הפגועה. ניתוח להסרת קצות העצבים בפתח הנרתיק עוזר ל-90 אחוז מהנשים עם וולוור-וסטיבוליטיס, אך רק כמוצא אחרון.

אפשרויות

גירסה להדפסה גירסה להדפסה